Zaburzenia trawienia


zaburzenia trawieniaJak sobie pomóc, gdy się przejemy?

Smażone, tłuste dania (a takie jadane są w sezonie grillowym), często powodują wzdęcia. Czujemy, że ubranie, w którym wcześniej czuliśmy się zupełnie wygodnie, stało się wyjątkowo obcisłe, a jego guziki zaprzeczają naszemu komfortowi.

Chyba każdy z nas cierpiał z powodu zjedzenia potrawy, która była tak smaczna, że nie mogliśmy sobie odmówić zjedzenia jeszcze kawałeczka.

Uwaga! Skutki łakomstwa, nie tylko takie jak wzdęcia, ale także bóle brzucha, zgaga i odbijanie pojawiają się dopiero po 2-3 godzinach od zjedzenia posiłku, a spowodowane są najczęsciej zaburzeniami trawienia, które wynikają z zakłóceń w pracy żołądka, wątroby, trzustki lub jelit. Choć określamy je ogólnie „niestrawnością”, mogą mieć rozmaite przyczyny.

Zbyt dużo jedzenia

Kiedy zjesz za dużo, cząstki pokarmu napierają na ścianki żołądka i powodują nudności, zgagę, a nawet ból głowy oraz bardzo złe samopoczucie.

Żołądek, który jest szczelnie wypełniony nie nadąża z przetwarzaniem jedzenia, produkując niewystarczającą ilość enzymów trawiennych.

Jak sobie pomóc?

Przede wszystkim musisz wspomóc pracę żołądka. Wypij ciepły (nie gorący!) napar z mięty, dziurawca, rumianku lun kopru włoskiego. Możesz ratować się też dostępnymi w aptece gorzkimi kroplami żołądkowymi, które pobudzają czynności wydzielnicze układu trawiennego.

Uwaga! Znaczną ulgę przyniesie także połknięcie środka z dodatkowymi enzymami, które przyspieszają trawienie rozkładając białka, tłuszcze i węglowodany lub z roślinnymi wyciągami stymulującymi wydzielanie soków żołądkowych i żółci. Warto też sięgnąć po te, które zawierają substancje np. z korzenia arcydzięgla, rumianku, kminku, mięty pieprzowej, lukrecji i rośliny Iberis amara, bo wspomagają one pracę gruczołów wydzielniczych, chronią błonę śluzową żołądka i komórki wątroby, a ponadto działają rozkurczowo i przeciwzapalnie.

Ból po przejedzeniu

Kolka jelitowa to także jeden z skutków przejedzenia. Jest to ostry napadowy, kurczowy (spastyczny) ból dolnej części brzucha, który trwa od kliku minut do nawet 2 godzin. Spowodowany jest rozciągnięciem lub skurczem ściany jelit.

Uwaga! Ból ten wywoływany jest przez nadmierne nagromadzenie gazów w jelitach, a także procesy infekcyjno-zapalne lub połykanie powietrza w trakcie spożywania posiłków.

Pierwszym objawem kolki jelitowej są wzdęcia, w których obserwuje się twardy, wypięty brzuch i częste, dokuczliwe gazy. Dolegliwości te występują najczęściej po zjedzeniu ciężkostrawnych, rozdymających potraw z zawartością fasoli, grochu, kapusty, cebuli, tłustego mięsa, także po błyskawicznym posiłku.

Uwaga! W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć preparat z simetikonem. Zmienia on napięcie powierzchniowe baniek gazu w jelitach, ograniczając nieprzyjemne wiatry i uczucie przepełnienia w brzuchu.

Bóle kolkowe łagodzi także jogurt naturalny lub probiotyczny, który zawiera pożyteczne dla naszego układu trawiennego bakterie mlekowe zwane probiotykami.

Ulgę może przynieść nagrzewanie brzucha termoforem lub kocem elektrycznym albo masaż przy pomocy olejku geraniowego.

Wykonanie masażu: przez 5-10 minut masuj brzuch od pępka, zataczając coraz większe koła, ruchem zgodnym z kierunkiem poruszania wskazówek zegara.

W ten sposób pobudzisz jelita do pracy i skłonisz je do wydalania nadmiaru gazów.

Jak pomóc wątrobie?

„Gniecenie” i kłucie w prawym nadbrzuszu, zwłaszcza gdy do posiłku pity był alkohol, może świadczyć o kłopotach z wątrobą, które pojawiają się wówczas, gdy na skutek zastoju płynów (krwi, żółci, limfy) i obrzęku ulegnie ona powiększeniu.

Uwaga! Naciska wtedy na unerwioną otoczkę, torebkę wątrobową. Ból w prawym nadbrzuszu może także sygnalizować kłopoty z pęcherzykiem żółciowym.

Po szczególnie obfitym posiłku, zwłaszcza bogatym w smażone, marynowane i tłuste dania, „podlewane” napojami procentowymi, warto wspomóc pracę wątroby specjalnym preparatem, np. z zawartością sylimaryny, która ma właściwości regenerujące, odtruwające i osłaniające komórki wątrobowe.

Uwaga! Doskonale działają również preparaty np. z wyciągiem z karczocha, ostropestu plamistego lub soi. Choć przez kilka dni, stosuj lekkostrawną, nie obciążającą wątroby dietę: unikaj zwłaszcza potraw mięsnych, smażonych, mocno przyprawianych i pikantnych, dań wzdymających, czyli z zawartością grochu i kapusty, a przede wszystkim odpuść sobie alkohol.

Kto jeszcze chce cieszyć się swoimi osiągnięciami, nie skazując swojego żołądka i zdrowia na wieczną walkę?

Błonnik witalnyNie masz czasu być zdrowym i zdrowo jeść?»

Zdrowia życzę 😉

Advertisements

One thought on “Zaburzenia trawienia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s