Kuracja olejem lnianym na zaparcia


Flax seeds and linseed oilOlej lniany na zaparcia

Jeżeli zaczniesz pić olej tłoczony z nasion lnu, to nie tylko pomożesz sobie w problemach z defekacją, ale wzmocnisz też swój organizm i obniżysz ryzyko wielu wielu poważnych chorób!

Uwaga! Olej lniany należy przechowywać w odpowiednich warunkach, bo inaczej traci on swoje cenne atrybuty.

Dobroczynne właściwosci lnu zachwal już w V wieku przed naszą erą Hipokrates, który zalecał go w przypadku bólu podbrzusza, biegunki, a także stanów zapalnych błon śluzowych.

W dzisiejszych czasach dzięki znacznie rozwiniętemu przemysłowi spożywczemu możemy nabyć też inny produkt na bazie siemienia lnianego – olej z jego nasion.

Olej lniany ma żółtawy kolor, intensywny, cierpki zapach oraz orzechowo-sezamowy smak, a także rybi posmak. Ten ostatni czynnik oraz dość wysoka cena tego oleju sprawia, że stracił on w ostatnim czasie stracił nieco na popularności jako źródło kwasów omega-3 i dodatek do potraw (np. sałatek) przyrządzanych w domu.

Olej lniany nawilża i uszczelnia jelita

Wyrób z nasion lnu dawniej zalecano jako lekarstwo na wiele dolegliwości, np. zaparcia. Zmniejsza on zagęszczenie stolca, tworząc luźną masę. Nawilża masy kałowe, zapobiegając ich odwodnieniu. W ten sposób zapewnia odpowiednią konsystencję odchodów.

Olej lniany pokrywa światło jelit warstwą śluzu. Ma to dwojakie konsekwencje. I tak:

  • po pierwsze ułatwia to poślizg stolca po ścianie jelita grubego i dzięki temu zapobiega zaleganiu treści w okrężnicy;
  • po drugie wzmacnia, regeneruje oraz osłania błonę śluzową całego przewodu pokarmowego.

Błona śluzowa jest szczelna i dzięki temu nie pozwala przeniknąć mikrobom do krwiobiegu – nie dopuszcza to zatruć toksynami i infekcji, które wywołują szkodliwe bakterie, grzyby, wirusy.

Wielokierunkowe działanie oleju lnianego

Olej lniany również:

  • wspomaga trawienie,
  • ma działanie rozkurczowe i żółciopędne, dzięki czemu niweluje ryzyko powstania kamieni żółciowych,
  • przyspiesza metabolizm,
  • łagodzi stany zapalne jelit.

Zawartość lignanów, steroli roślinnych oraz niezbędnych nasyconych kwasów tłuszczowych (alfa-linolenowego, linolowego i oleinowego) i korzystne proporcje tych ostatnich olei powoduje, że olej lniany pozytywnie oddziałuje na na kilka układów: krążenia, nerwowy, hormonalny, odpornościowy.

Specjaliści zalecają go jako środek lub profilaktykę w leczeniu m.in.:

  • miażdżycy,
  • alzheimera,
  • cukrzycy,
  • depresji,
  • stwardnienia rozsianego,
  • choroby wieńcowej,
  • nadciśnienia,
  • zawału,
  • arytmii serca,
  • łuszczycy,
  • łojotoku,
  • łysienia mężczyzn,
  • prostaty,
  • zaburzeń hormonalnych,
  • ADHD,
  • otyłości.

Jest także źródłem witaminy E, a ona zwalcza wolne rodniki, hamuje proces starzenia się komórek i sprawia, że skóra, włosy i paznokcie wyglądają, jak należy.

Jak stosować i jak przechowywać olej lniany?

Najbardziej wartościowy wysokolinolenowy (ALA) olej nieoczyszczony niefiltrowany i tłoczony na zimno, tj. w temperaturze do +50 st. C, gdyż w wyższej temperaturze bioaktywne składniki ulegają utlenieniu i tracą swoje cenne właściwości.

Gotowy produkt przed trafieniem do konsumenta należy przechowywać w chłodni, bez dostępu do światła  i powietrza.

Zaleca się bardzo zróżnicowaną dawkę oleju lnianego, która waha się od 1-2 do 6 łyżek dziennie – najlepiej na czczo.

Uwaga! Olej lniany może być spożywany wyłącznie na zimno, bo jego podgrzanie (np. w trakcie smażenia lub duszenia) spowoduje utratę jego prozdrowotnych własności.

Dobry produkt zachowuje świeżość od dwóch miesięcy od wyprodukowania i 3-4 tygodnie od otwarcia pojemnika.

Uwaga! Po zakupie należy przechowywać go w lodówce (lub inny miejscu z temp. 4-10 st. C) w ciemnej, szklanej i szczelnie zamkniętej butelce.

Co prawda na rynku dostępny jest olej lniany z niską zawartością kwasu linolenowego, który wykazuje odporność na wysoką temperaturę i tym samym posiada dłuższy termin do spożycia, ale ze względów zdrowotnych nie jest to wskazane…!

Uwaga! Zawiera on niewłaściwą proporcję frakcji kwasów omega (za dużo omega-6 i -9, za mało omega-3), która jeszcze bardziej pogłębia deficyt kwasów omega-3 w diecie i potęguje nadmiar pozostałych grup NNKT, co stanowi przyczynę wielu zaburzeń w organizmie prowadzących do chorób i dolegliwości!

Błonnik Witalny

Życzę zdrowia.

~Arkadiusz Czapla

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s